For at lave et vellykket projekt skal I først have styr på projektets retning. Til det skal I bruge en problemformulering. Vejen til en god problemformulering er en proces som indeholder følgende:
Overordnet emne
Projektets overordnede emne er typisk stillet fra læreren. Ellers kan det tage udgangspunkt i fagenes læringsmål.
I dette projekt er det overordnede emne FN's 17 verdensmål.
Problemstilling
Her skal I beskrive et fænomen, en tendens eller en tilstand i virkeligheden, som I vil arbejde med.
Tag en problemstilling fra det verdensmål I vil arbejde med og ret den evt. til så den passer til jeres projekt.
Analyse og indledende research
Her undersøger I jeres problemstilling og finder ud af hvad der kunne være interessant/relevant og realistisk at arbejde videre.
Hvordan kommer vi videre fra problemstillingen? Hvordan gør vi verden til et bedre sted?
Afgrænsning
Her afgrænser I jeres arbejdsområde. I skal forklare hvad I fokuserer på, samt hvorfor. I skal forklarer relevansen af jeres fokus.
Begræns jer til et delmål indenfor jeres verdensmål. Hvad vil I helst fokusere på?
Problemformulering
Her fremstiller I det egentlige spørgsmål I vil arbejde med i projektet. Spørgsmålet skal dække jeres fokusområde. Det kan være enten ét dækkende spørgsmål, eller et hovedspørgsmål med et følge-spørgsmål.
Problemformuleringen skal besvares i projektets konklusion.
Arbejdsspørgsmål
Det kan være en god ide at udforme arbejdsspørgsmål, som I kan støtte jer til i arbejdet med projektet. Disse arbejdsspørgsmål behøver I ikke besvare I jeres konklusion, men de kan være nødvendige for at svare på problemformuleringen.
Metodeafklaring
Her forklarer I hvilke metoder I vil bruge til at undersøge jeres problemstilling. Denne del er ikke altid påkrævet. Det er op til jeres lærer at vurdere. Det kan dog være en hjælp til jer selv at lave en metodeafklaring, fordi I derved kan rydde tvivl og problemer af vejen inden de opstår i problembehandlingen.